Intouchables. Nedodirljivi. Francuski film, baziran na istinitoj priči. Savršen je za dobru dozu smijeha, ali i suza, ako ste kao ja. O čemu govori? O onome o čemu mi konstantno promišljamo. Pogledam ga periodično otprilike svake dvije godine. Sada sam ga odlučila pogledati iz perspektive osobne asistencije. Koji je bio rezultat? Sada mi je film važniji nego je bio prije. Dopustite da vas uvedem u svoje misli.
Uvodna je scena red čekanja za razgovor za posao za Phillippeovog osobnog asistenta. Phillippe je bogati aristokrat koji je nakon nesreće ostao nepokretan od vrata naniže. Svi koji u hodniku čekaju razgovor izgledaju kao on, a pritom mislim na sofisticiran aristokratski izgled. Ili uštogljen, kako god želite to nazvati. Odijela, loše zalizane frizure, hrpetine papira s preporukama i kompetencijama. Pored njih svih sjedi jedan u potpunosti drugačiji. Driss. Driss je mladić iz pariškog predgrađa s problematičnom prošlošću i životnom situacijom koja se zasigurno razlikuje od one ostatka grupe. Driss sjedi zavaljen u stolici, u trenirci, tenisicama i kožnoj jakni. Zapravo ga posao ne zanima, treba samo potpis koji potvrđuje da je došao na intervju kako bi mogao to predati nadležnim službama i nastaviti primati naknadu. Driss je grub, relativno nepristojan i više od svega – beskrajno iskren. Ipak, Phillippe odluči odabrati njega. Zašto?
Tijekom prvih dana, Driss i Phillippe prolaze borbe privikavanja jedan na drugog. Ne samo jedan na drugog, već i na Phillippeov invaliditet. Međutim, u ovome leži ključ. Driss se ponaša kao da taj invaliditet ne vidi. U jednom trenu se upute u grad, a u dvorištu ih čeka pragmatičan kombi specijalno napravljen za Phillippeova kolica. Driss bi ga trebao unijeti kroz stražnja vrata kombija. Međutim, on potpuno zgroženo gleda u to ružno vozilo i doživljava ga ponižavajućim. Mašući rukama u nevjerici, izgovara rečenicu: “Je ne vais pas rentrer là-dedans, même pas toi! Je vais pas te faire entrer par derrière comme un cheval.” U lošem prijevodu (nemojte mi zamjeriti): Neću ulaziti u to, a ni ti! Neću te uvoditi sa stražnje strane kao da si konj. Pogled mu skreće na vozilo koje je parkirano pored, prekriveno i očito neupotrebljavano. Maserati Quattroporte. Ikona talijanske elegancije. I brzine. Driss odluči zanemariti protokol i smjestiti Phillippea u to vozilo. Prvi puta vidimo da je našem junaku iz predgrađa bitnije Phillippeovo dostojanstvo i sreća od…pragmatičnosti.
Ubrzo nakon toga, Phillippea na sastanak u kafiću poziva njegov suradnik i prijatelj, još jedan od onih bogatih i uštogljenih. Upozorava ga na Drissa. Govori mu da mora paziti na sebe, a Driss očito nije pogodan za to, a pogotovo nije sigurna opcija za njegovo stanje. Ovdje prvi puta čujemo Phillippea kako jasno izražava ono što cijelo vrijeme pretpostavljamo. Cinično se nasmije na frazu tvoje stanje i čvrstim tonom odgovara kolegi: “Il n’a aucune pitié. C’est ça qui est bien. Pas de pitié. Il me traite comme quelqu’un de normal.” – „Driss me ne sažalijeva. To je ono što je dobro. Nema sažaljenja. Gleda me kao osobu koja može sve.“ Odbacuje sve argumente svog kolege i nastavlja avanturu s Drissom.
Neću vam previše otkrivati što se događa dalje, odnosno spoilati, kako se to popularno kaže. Ukratko, Driss i Phillippe postaju najbolji prijatelji. Odlaze letjeti padobranom. Driss Phillippeova kolica odvodi mehaničaru kako bi povećali maksimalnu brzinu kretanja, što Phillippeu i dalje nije dovoljno. Phillippe Drissa upoznaje sa svojom omiljenom glazbom – klasičnom, naravno. Driss njemu pušta svoju omiljenu glazbu. Earth, Wind & Fire. Pritom počinje plesati i potiče svu onu prethodno uštogljenu ekipu da mu se pridruži. Phillippe uživa u životu.
Ono što je posebno bitno jest način na koji film razotkriva složenost odnosa između Phillippea i Drissa. Iako su naizgled potpune suprotnosti – Phillippe, obrazovan i sofisticiran, i Driss, neukroćen i grub – njihova veza raste izvan okvira formalne asistencije. Driss donosi u Phillippeov život toliko željeni dah slobode i neposrednosti, dok Phillippe Drissu pruža priliku da ponovno otkrije vlastiti potencijal. S vremenom naš Driss postaje manje grub, empatičan, brižan i kroz te nove emocije popravlja odnose u vlastitom životu. Ono što film prikazuje, a što se često ne spominje u stvarnom životu, jest obostrana korist ove veze. Driss, kao osobni asistent, dobiva priliku izaći iz začaranog kruga siromaštva i kriminala te pronaći novi smjer u životu.
Film ne idealizira osobnu asistenciju, već je prikazuje u njezinoj punoj složenosti. Granice između posla i prijateljstva, profesionalizma i osobnih emocija, često su zamagljene, a Intouchables nas podsjeća da su upravo ti neuredni, nepredvidivi trenuci ono što čini ljudske odnose istinski bogatima. Kroz Phillippea i Drissa, Intouchables istražuje ideju da su ljudi sposobni za nevjerojatnu transformaciju kada ih povezuje istinsko razumijevanje i međusobno poštovanje. Njihovo prijateljstvo nije samo slučajan ishod okolnosti, već dokaz da prava povezanost može nadvladati socijalne i fizičke prepreke. Njihov profesionalni odnos u nekom trenu prestaje, a to se dogodilo i u stvarnoj priči Phillippe Pozzo di Borgoa i Abdela Yasmina Selloua koju ovaj film oslikava. Međutim, oni ostaju prijatelji do kraja života. Pravi, istinski prijatelji.
Ovo nije samo priča o prijateljstvu ili usluzi osobne asistencije, već i duboka refleksija o ljudskoj povezanosti i odnosima. Film nas podsjeća na važnost gledanja izvan površine, na snagu prihvaćanja i razumijevanja drugih, bez sažaljenja i predrasuda. Držeći se francuske atmosfere, završit ću s citatom za koji skromno smatram da opisuje i srž osobne asistencije, a to je onaj Antoinea de St. Exupérya. Znate, onog pisca i filozofa koji je napisao Malog Princa.
Aimer, ce n’est pas se regarder l’un l’autre, c’est regarder ensemble dans la même direction.
Voljeti ne znači gledati jedno u drugo, već znači gledati zajedno u istom smjeru.